Bestuur en ondersteuning
Treasury
Tot dit taakveld behoren de activiteiten van de gemeente met betrekking tot de treasury-functie. Zie hiervoor paragraaf 3d - Financiering.
Verbonden partijen | |
Bank Nederlandse Gemeenten N.V. | |
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. | |
Het gemeentelijk aandeel is 0,3% van het totaal. de invloed van de gemeente is dus erg beperkt.
| |
Enexis Holding N.V. | |
Zorgt voor distribueren en transporteren van energie, en voor in stand houden, beheren, exploiteren en uitbreiden van distributie en transportnetwerken. Het is wettelijk geregeld dat het netwerk in overheidshanden moet blijven en dat energielevering bij private partijen weggelegd kan worden. Alternatieven om aandelenpakket te verkopen aan andere overheden zijn op dit moment niet voorhanden. | |
Enexis heeft in 2017 haar strategisch plan herijkt. De energietransitie gaat versnellen, gedreven door technologie, internationale klimaatafspraken en een groeiend maatschappelijk bewustzijn. Enexis richt de strategische koers op het realiseren van een duurzame energievoorziening. Dit gebeurt door state of the art dienstverlening en netwerken, en door regie te nemen in innovatieve oplossingen. Dit om de energietransitie te versnellen en excellent netwerkbeheer uit te voeren. |
Wat mag het kosten?
Exploitatie (x € 1.000) | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | ||
Lasten | -1.437 | 940 | 1.646 | 1.815 | 2.387 | |
Baten | 6.578 | 4.330 | 4.292 | 4.379 | 4.577 | |
Saldo | -8.015 | -3.390 | -2.646 | -2.564 | -2.190 |
Conform de BBV-voorschriften zijn de rentepercentages voor de interne rente, rente grondbedrijf en rente reserves en voorzieningen berekend voor 2018. Doordat alle percentages dalen ten opzichte van 2017, dalen zowel de baten als de lasten. De interne rente en rente grondbedrijf wordt op dit taakveld, eveneens conform BBV, als negatieve lasten gepresenteerd. In de begroting 2017 waren deze negatieve lasten (=baten) hoger dan de rentelasten.