Onderwijs
Onderwijsbeleid en leerlingzaken
Wat willen we bereiken?
Zelfredzaamheid / Maatschappelijke participatie |
We geven alle kinderen en jongeren de kans zich optimaal te ontwikkelen tot zelfredzame, maatschappelijk participerende volwassenen. Volwassenen die dat nodig hebben, leren de basisvaardigheden. |
Betere aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt |
We vergroten de kansen op werk voor de beroepsbevolking door een betere aansluiting onderwijs - arbeidsmarkt, onderwijsinnovatie, voorzieningen voor leven lang leren en Brainport ontwikkeling. |
Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
% leerlingen met startkwalificatie | 87,8% | 87% | 88% | 88% | 88% | 88% |
Aantal studenten TU/e / HBO techniek | 14.644 | >14.000 | >14.000 | >14.000 | >14.000 | >14.000 |
Wat gaan we daarvoor doen?
Leerlingenvervoer mogelijk maken |
We voeren de wettelijke regeling leerlingenvervoer uit voor leerlingen die niet zelfstandig aan het verkeer kunnen deelnemen. In afstemming met de adviesraad leerlingenvervoer optimaliseren we de uitvoering. |
Bestrijden van onderwijsachterstanden |
Met Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en het Eindhovense concept Spelen, Integreren en Leren (SPIL)voorkomen we onderwijsachterstanden en zorgen we dat Eindhovense kinderen in de leeftijd 0-13 jaar zich optimaal kunnen ontwikkelen. We bieden VVE voor alle peuters, zodat kinderen samen opgroeien. Zo voorkomen we tweedeling . Als het gaat om SPIL investeren we in coördinatie van scholen ten behoeve van de doorgaande lijn vanaf de kinderopvang en in initiatieven ten behoeve van kinderen op kinderopvang of basisonderwijs. We richten ons op het realiseren van passend en aansluitend aanbod op en rondom SPIL, waarbij zorgsignalen vroegtijdig worden opgepakt. We werken hierbij intensief samen met basisonderwijs, kinderopvang, jeugdgezondheidszorg en stichting WIJeindhoven. |
Tegengaan voortijdig schoolverlaten |
De aanpak VSV wordt uitgebreid naar kwetsbare jongeren uit VSO en PrO. Met de ontwikkeling van het regionale programma VSV bieden we daarmee alle vsv-ers perspectief op een diploma, dagbesteding en/of arbeid met een passend traject. |
Prestatie-indicatoren | Realisatie | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
Aantal leerlingen met een voorziening leerlingenvervoer | 744 | 668 | 810 | 810 | 810 | 810 |
% deelname VVE kinderen met indicatie | 93% | 93% | 95% | 95% | 96% | 96% |
% deelname VVE totaal (met en zonder indicatie) | 75% | 75% | 78% | 80% | 80% | 80% |
Aantal voortijdig schoolverlaters (VSV) | 342 | 360 | 350 | 345 | 340 | 340 |
In 2018 richten we ons vooral op: | |
• | Onderwijsachterstanden voorkomen en bestrijden: We stimuleren de deelname aan VVE om te bevorderen dat kinderen zo goed mogelijk zijn toegerust voor het onderwijs en we faciliteren de kinderopvang om VVE programma’s uit te voeren. In 2018 zal opnieuw zomerschool worden georganiseerd om terugval in taal tijdens de zomer te voorkomen. |
• | Samenwerking bevorderen: We werken verder aan Eindhovens brede scholenconcept Spil, waarbij onderwijs, kinderopvang, jeugdgezondheidszorg en stichting WIJeindhoven samen optrekken ten behoeve van een doorgaande leerlijn 0-13 jaar. We richten ons op het realiseren van een gezamenlijke zorgstructuur met heldere onderlinge afspraken, zodat door vroegsignalering veel voorkomen kan worden. |
• | Aanpak VSV en uitvoeren van Regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC-taken): In beeld krijgen van alle jongeren van 18 tot 23 jaar die de school voortijdig verlaten. Deze jongeren teruggeleiden naar school dan wel doorgeleiden naar hulpverlening en/of arbeid. Hierbij specifiek aandacht voor jongeren in een kwetsbare positie. |
• | Een optimale aansluiting van onderwijs - zorg: We richten ons op het realiseren van passend aanbod in de sociale basis, zodat begeleiding/ zorg aan kinderen- jongeren 0-18 tijdig en nabij georganiseerd is. In het kader van passend onderwijs trekken het onderwijs en gemeenten in de regio Eindhoven-Kempenland samen op en voeren we op overeenstemming gericht overleg (OOGO). Er is grote eensgezindheid over het doel: een goede passende plek voor ieder kind. We (samenwerkingsverband en gemeente) laten ons leiden door de “inhoud” en zoeken net zo lang tot er een goede oplossing is. |
• | Een optimale aansluiting van onderwijs en arbeidsmarkt: In het kader van Brainport gaan we dit onder andere realiseren door het programma Internationalisering van het onderwijs en deelname aan het landelijke programma Wetenschap & Techniek. We brengen meer samenhang en focus aan in de huidige inspanningen en geven uitvoering aan het convenant tussen gemeente en Summa, |
• | Terugdringen laaggeletterdheid: In het kader van Wet Educatie Beroepsonderwijs (WEB) geven we uitvoering aan het Regionaal Educatief Programma. Laaggeletterde Nederlanders zonder startkwalificatie en niet-inburgeringsplichtige allochtonen geven we de kans om zich de basisvaardigheden Nederlandse taal, rekenen en digitale vaardigheden eigen te maken en zich daarin te ontwikkelen. Daarnaast werken we aan een vervolg op de taalnotitie. |
Wat mag het kosten?
Exploitatie (x € 1.000) | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | ||
Lasten | 15.780 | 12.369 | 12.369 | 12.145 | 12.122 | |
Baten | 4.440 | 3.079 | 2.973 | 2.951 | 2.929 | |
Saldo | 11.340 | 9.290 | 9.396 | 9.194 | 9.193 |
Betreft verschuiving naar taakveld 4.2 (lasten - € 2,1 miljoen, baten – € 1,6 miljoen) en een wijziging systematiek interne doorbelasting (- € 1,7 miljoen).
De rijksmiddelen voor onderwijsachterstanden (OAB/ VVE) zijn nog niet verwerkt in 2018. Dit wordt in de bulkverwerking van oktober 2017 gedaan. Hierdoor zullen zowel de baten als lasten stijgen met € 7 miljoen (budgettair neutraal).