Sociaal domein
Arbeidsparticipatie
Wat willen we bereiken?
Bestrijden werkloosheid |
We sturen op een beroepsbevolking die anticipeert op ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en die flexibel en duurzaam inzetbaar is. We werken toe naar een arbeidsmarkt waar zoveel mogelijk mensen vanuit de Participatiewet betaald werk verrichten. |
Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
Beroepsbevolking (x 1.000) | 121 | 122 | 123 | 124 | 125 | 126 |
Banen/1.000 inwoners (15-64 jaar) | 1.022 | 1.000 | 1.073 | 1.127 | 1.183 | 1243 |
WW-uitkeringen | 5.500 | 5.400 | 4.200 | 4.100 | 3.850 | 3.775 |
Wat gaan we daarvoor doen?
Handhaven en sanctioneren |
We zetten in op hoogwaardig handhaven waarin preventie en gedragsverandering centraal staan. We willen de ‘vrijblijvendheid’ van participatie bij inwoners die een (tijdelijke) bijstandsuitkering ontvangen verminderen. |
Inzetten werkgeversteam |
We zetten in op een inclusieve arbeidsmarkt, waarin iedereen de kans krijgt zijn of haar talent te benutten en te participeren en we stimuleren sociaal ondernemen. |
Prestatie-indicatoren | Realisatie | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
Aantal maatregelen | 131 | 440 | 350 | 350 | 350 | 350 |
Uitstroom naar werk | 552 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 |
Aantal mensen met deeltijdwerk in een uitkering | 552 | 800 | 800 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
In 2018 richten we ons vooral op: | |
• | Optimalisering ketensamenwerking Participatie & Inkomen (maatregelenpakket): Om een betere bijstandsontwikkeling te bewerkstelligen dan landelijk, werken we aan optimalisering van de ketensamenwerking participatie & inkomen (tussen stichting WIJeindhoven, het Participatiebedrijf en het Werkgelegenheidsteam (WGT)/04werkt). |
• | Jongeren in de bijstand en inwoners met langjarige afstand tot de arbeidsmarkt in beweging krijgen: We zetten extra in op jongeren die nu in de bijstand zitten. Daarnaast een scholingsoffensief in 2018. En tot slot vitaliteit en empolyabiliteit (lerend leven) van ouderen werknemers bevorderen ism brainportdevelopment, ondernemers en vakbonden. Daarnaast richten we ons op het faciliteren van de beweging die op gang komt nu de generalisten de doelgroep met een grote en langjarige afstand tot de arbeidsmarkt in beweging krijgen. |
• | Uitstroom vergunninghouders naar werk: Ook de uitstroom van vergunninghouders naar werk, duurzame inzetbaarheid van de middengroepen en specifieke doelgroepen zoals ouderen en migranten hebben extra prioriteit in 2018. |
• | Inzet participatiebedrijf: We willen dat het Participatiebedrijf haar portfolio doorontwikkelt zodat het producten en diensten aan bijstandsgerechtigden aanbiedt zodat die op een effectieve manier ondersteund worden om aan betaald werk te komen. Het Participatiebedrijf zal met ingang van 2018 worden doorontwikkeld onder de GRWRE. |
• | Verhogen inzet effectieve 2e lijns re-integratiedienstverlening: We verhogen de inzet van effectieve 2e lijns re-integratiedienstverlening, om zodoende de inzet van minder effectieve instrumenten te stoppen en de beweging van de 2e lijn naar de 1e lijn en preventieve dienstverlening te versterken. |
• | Algemeen stimuleren van de uitstroom: We stimuleren de uitstroom uit de bijstand onder andere via samenwerking met (sociale) ondernemingen en met uitzendbureaus, via interne ketenoptimalisatie (tussen stichting WIJeindhoven, het Participatiebedrijf en 04Werkt/het Werkgelegenheidsteam (WGT)) en met de inzet van effectieve ontwikkel- en re-integratietrajecten via de inkoop Maatschappelijke Deelname en Werk (MDW). Met betrekking tot social return start in 2018 de regionale samenwerking. |
• | Werkgelegenheidsprojecten in de zorg/schoonmaak: In 2018 zetten we wederom in op een aantal werkgelegenheidsprojecten om enerzijds onze begeleiding en ondersteuning efficiënt en kwalitatief te continueren en anderzijds de werkgelegenheid in de zorg/schoonmaak te stimuleren en kansen te blijven creëren voor onze inwoners die (tijdelijk) afhankelijk zijn van bijstand. |
Wat mag het kosten?
Exploitatie (x € 1.000) | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | ||
Lasten | 8.529 | 15.527 | 16.145 | 16.983 | 17.786 | |
Baten | 423 | 219 | 200 | 200 | 200 | |
Saldo | 8.106 | 15.308 | 15.945 | 16.783 | 17.586 |
Betreft intensiveringen sociaal domein (€ 2,9 miljoen). Overige verschillen worden als volgt verklaard: wijziging systematiek interne doorbelasting (€ 0,9 miljoen), nieuwe pilot HHT en verlenging Gascogne Thuis (€ 1,5 miljoen), Ergon (Arbeidspool WLB en buurtbedrijf) verschoven van taakveld 6.4 (€ 2,0 miljoen) en loonkostensubsidie van taakveld 6.1.